Walki wkłuć: Metalowe vs Teflonowe

10:40 Unknown 0 Komentarze


Mój odwieczny problem, pytanie które zadaję sobie kilkakrotnie w ciągu miesiąca - Który zestaw infuzyjny wybrać? Dać szansę, już chyba n-tą wkłuciom teflonowym, które większość osób zachwala czy jednak pozostać wierną wkłuciom metalowym? Sprawdziłam oba rodzaje, w sumie to sprawdzam ciągle, ponieważ do wkłuć teflonowych nadal nie mogę się przekonać, ciągle coś mi w nich przeszkadza. Chciałbyś się dowiedzieć, które z wkłuć uważam za lepsze? Zapraszam...

Krótkie przedstawienie zawodników: Sure - T  vs Quick - Set :)
Sure - T
Sure - T (wkłucie metalowe) wyposażone jest w najcieńszą dostępną  MiniMed stalową igłę, posiadające dodatkowe miejsce do odłączania (10 cm od miejsca infuzji), które zapewnia dodatkową ochronę przed przemieszczaniem się wkłucia. Według producenta zestaw dopasowany jest do potrzeb młodszych i starszych dzieci, kobiet ciężarnych oraz osób uczulonych na teflon. Ponadto wkłucie zakładane jest ręcznie pod kątem 90 stopni.
Do dostępnych rodzajów zalicza się: zestawy z 6, 8 lub 10 mm stalowymi igłami z drenami
o długości 45, 60 lub 80 cm. Zaleca się wymianę zestawu co 48 do 72 godzin, co zapewnia lepszą absorpcję insuliny oraz zapobiega zatkaniu się wkłucia.

Quick - Set

Quick - Set (wkłucie teflonowe) wyposażone jest w delikatną teflonową kaniulę zakładaną pod kątem 90 stopni, przy pomocy prostego urządzenia Quick - Serter. Według producenta zestaw dopasowany do potrzeb dzieci oraz dorosłych o przeciętnej i mocnej budowie ciała. Do dostępnych rodzajów zestawów zalicza się takie z 6 i 9 mm teflonowymi kaniulami oraz z drenami o długości 45, 60, 80 i 110 cm. Zaleca się wymianę zestawu co 48 do 72 godzin, co tak jak w przypadku swojego poprzednika, tak i tutaj zapewnia lepszą absorpcję insuliny oraz zapobiega zatkaniu się wkłucia.

Wady i zalety obu rodzajów wkłuć - moje odczucia 

Zestaw infuzyjny Sure - T, czyli wkłucie metalowe jest moim ulubionym rodzajem wkłuć. Nigdy się nie zatyka, dzięki czemu nie muszę się obawiać, że po założeniu nowego zestawu infuzyjnego i wyjściu z domu np. na uczelnię pompa przestanie podawać insulinę ze względu na zatkanie się wkłucia. Insulina jest zawsze dobrze absorbowana, a wkłucie działa poprawnie do 3 - 4 dni włącznie. Minusem tych wkłuć jest to, że ciągle mamy w ciele metalową igłę i przy mniej trafnym założeniu zestawu możemy odczuwać lekki ból. Czasami zdarza się tak, że gdy zakładam wkłucie na nogę i trafię w jakiś nerw, to potem miejsce to bardzo boli, a wkłucie jest do wymiany po około 1 dniu.
Dodatkowo w stosunku do wkłuć teflonowych, te metalowe pozostawiają po sobie większe zrosty. Jednak można temu przeciwdziałać, rozmasowując miejsce po wkłuciu, a także nie przetrzymując zestawu zbyt długo, maksymalnie do 3 dni. Wtedy nie ma śladu po zrostach.

Natomiast moje odczucia w stosunku do zestawu infuzyjnego Quick - Set, czyli wkłucia teflonowego są bardzo słabe. Statystycznie na 5 założonych wkłuć teflonowych, aż 3 z nich zatykają się tuż po założeniu albo do paru godzin od momentu założenia :( Nie wiem z czym to jest związane, ponieważ większość ludzi dużo bardziej lubi ten rodzaj zestawu infuzyjnego, ale u mnie w ogóle się on nie sprawdza. Może jest to związane z budową mojego ciała?
Zawsze jak założę wkłucie teflonowe i wyjdę z domu to po maksymalnie 2 - 3 godzinach muszę z powrotem wrócić, aby wymienić wkłucie, bo okazuje się że znowu uległo ono zagięciu. Cukry się rozwalają, a ja mam zły humor. Co jakiś czas staram się samą siebie przekonać o tym, że wkłucia teflonowe będą lepszą alternatywą dla igieł. Ale zaraz po założeniu zestawu infuzyjnego, szybko i z podkulonym ogonem wracam do mojego sprawdzonego wkłucia metalowego.
Pomimo tego, że wkłucia teflonowe w ogóle się u mnie nie sprawdzają byłam w stanie zauważyć sporo ich zalet :) Zakładanie tego zestawu infuzyjnego jest mniej bolesne, niż w przypadku mojego ulubieńca, a zrosty są dużo mniejsze lub praktycznie ich nie ma.

A jak jest u Was? Który rodzaj wkłuć bardziej lubicie? Który lepiej się sprawdza? Czy jest jeszcze ktoś, u kogo wkłucia teflonowe ciągle się zaginają, czy jestem jedynym takim odmiennym przypadkiem? Komentujcie :)

0 komentarze :