Co to jest orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?

09:05 Unknown 0 Komentarze


     30 listopada kończy się ważność mojego orzeczenia o niepełnosprawności. Musiałam złożyć kolejny wniosek...
     No ale jak to? Czy cukrzyca typu I jest już chorobą uleczalną? Jeszcze nie, ale może w przyszłości... Tak czy inaczej Starostwo Powiatowe nam Cukrzykom wydaje orzeczenia CZASOWE. A nóż wyzdrowiejemy????
   
     Z racji tego, że minęły już moje 2 błogie lata posiadania tego, jakże ważnego dokumentu muszę po raz kolejny udać się do Starostwa Powiatowego w celu złożenia wniosku o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

Ale co to jest to Orzeczenie?



     Jest to dokument potwierdzający niepełnosprawność. Przysługujące świadczenia oraz ulgi uzależnione są od stopnia niepełnosprawności, a w niektórych przypadkach także od kodu schorzenia znajdującego się na orzeczeniu.

      Ponadto oprócz samego wniosku muszę dostarczyć także zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. Ważne jest, aby złożyć dokumenty maksymalnie 30 dni przed końcem ważności poprzedniego orzeczenia, ponieważ we wcześniejszym terminie wniosek nie zostanie rozpatrzony. Wskazane jest także dostarczenie dokumentacji medycznej: badań diagnostycznych, kart informacyjnych z pobytów w szpitalach. Należy je złożyć w oryginałach lub w uwierzytelnionych kopiach. Jeżeli już złożymy wszystkie potrzebne papiery zostaje nam jedynie czekać. Termin komisji lekarskiej może zostać wyznaczony do około 2 miesięcy od daty złożenia wniosku, w zależności od ilości osób składających w tym samym czasie dokumentów.
     Ja swój wniosek złożyłam 2 listopada, teraz czekam na zawiadomienie o terminie mojej komisji lekarskiej. Podobno ma się ona odbyć w grudniu :)

No dobrze, a co się dzieje podczas takiej komisji lekarskiej?

     Wszystkie moje wcześniejsze komisje polegały na tym, że ustalonego dnia byłam ,,przesłuchiwana" przez lekarza, który wszystko bardzo skrupulatnie notował. Zadawał mi pytania o typ cukrzycy, insulinoterapię, moje wyniki cukrów. Jeżeli dostarczałam dodatkowe dokumenty zadawał pytania z nimi związane. Ponadto były także pytania dotyczące stanu cywilnego oraz mojego stopnia edukacji. Pewnie tym razem będzie to mniej więcej tak samo wyglądać.

Komisja lekarska ocenia nasz stan zdrowia biorąc pod uwagę:
1. Zaświadczenie lekarskie zawierające opis stanu zdrowia wraz z aktualnymi wynikami badań diagnostycznych.
2. Wiek, płeć oraz nasze wykształcenie i kwalifikacje.
3. Możliwość całkowitego lub częściowego przywrócenia zdolności do pracy poprzez np. leczenie lub rehabilitację.
4. Ograniczenia występujące w samodzielnej egzystencji oraz możliwość poprawy tego poprzez leczenie, rehabilitację, czy zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne.

Skoro cukrzycy otrzymują orzeczenia czasowe to pytanie brzmi: Na jak długi okres czasu wystawiane są Nam takie dokumenty?

     Osobom powyżej 16 roku życia wydaje się orzeczenia na czas określony, o ile według wiedzy medycznej może nastąpić poprawa stanu zdrowia. Dzięki osiągnięciom współczesnej medycyny wiele osób, w tym diabetycy są leczeni skuteczniej przez co orzeczenia wydawane są na czas określony. W moim przypadku wszystkie orzeczenia były wydawane na okres 2 lat.

     Mam nadzieję, że tym razem również dostanę stopień umiarkowany oraz że nie dostanę orzeczenia na mniej niż 2 lata. Na razie czekam :) Trzymajcie za mnie kciuki.

0 komentarze :